tisdag 19 juli 2011

Packåsna att hyra?

Sitter och roar mig med att kolla igenom vad jag behöver ha med mig på sommarens Fjällmöte, vilket är ett av Speleologförbundets årliga arrangemang.

Årets Fjällmöte kommer att hållas i fjällen norr om Torne Träsk under första veckan i augusti och jag har tagit på mig att ansvara för stora delar av den gemensamma utrustningen och för att det gemensamma baslägret ska ha de faciliteter som kan behövas.

Sen ska jag ju ha med mig egen utrustning också. Jag vill ju inte bara lufsa runt i lägret hela veckan utan ska försöka filma och fota ett urval av alla aktiviteter för dokumentationens skull.

För att ha nån koll på hur mycket som ska med så har jag gjort en lista över alla pinaler som jag också väger för att få fram en totalvikt. Om det finns lätta alternativ så försöker jag hitta sådana och byta ut sånt som är stort och tungt.

Totala tiden till fjälls blir 2 veckor och så här ser det ut i nuläget:
  • Elverk, kabel, grenuttag, bränsle, dator, verktyg, mm - 55 kg
  • Fotoutrustning, diverse batteriladdare - 7 kg
  • Grottprylar (hjälm, overaller, klätterutrustning, lampor, mm) - 12 kg
  • Mat och matlagning - 10 kg
  • Ryggsäck, tält, sovsäck, hygienprylar - 9 kg
  • Kläder (i packning och på kroppen) - 5 kg
De delar (de tre nedre punkterna ovan) av packningen som skulle funka för normal fjällvandring hamnar då på cirka 24 kilo vilket i det sammanhanget skulle vara väl tungt.

Tältet väger mycket (5 kg) men är stort, vilket jag prioriterar framför vikt då det ska stå uppspänt på samma fläck flera dagar och inte behöver släpas runt varje dag som på en vanlig fjällvandring (det är ganska skönt att kunna bre ut sig i ett litet större tält, torka kläder, mm). I övrigt är vikten hyfsad med tanke på antalet dagar jag ska vara ute (14).

Men resten!

Ambitionen som fotograf är väl större än förmågan, men då jag vill kunna fota och filma under varierande förhållanden så åkte 3 olika sorters kameror med tillbehör ner i packningen.

Att grottprylar väger en del har jag haft på känn, men att det sammantaget blir dussinet kilon trodde jag inte. Och då har jag ändå inte med mig egna rep!

Till sist så kommer tungviktaren elverk med allt som behövs till det för att kunna driva dator och olika batteriladdare för alla fjällmötesdeltagare, plus litet verktyg för rensning av grottpassager.

Som tur är sker transport av utrustning till stor del med helikopter, så om jag skulle välja att gå själv upp till lägerplatsen så kan jag packa lätt.

Den roligaste prylen i samlingen med mojänger är en specialbyggd rigg för att kunna filma under vatten. Längst in i en av grottorna, 500 meter från ingången, slutar den med en s.k. sifon - en "brunn" där grottans bäck försvinner i ett ett stort vattenlås.


Det är ingen som är särskilt sugen på att provdyka ett vattenfyllt grotthål utan lufttub och utan att veta hur det ser ut under vattnet. Därför är tanken att skicka ner en vattentät filmkamera och manövrera den in i sifonen för att se om vattenlåset är kort och passerbart utan dykutrustning (=hålla andan några sekunder).

Har vi tur så finns det en luftfylld fortsättning på grottan vilket vore en väldigt rolig upptäckt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar