söndag 17 juni 2012

Vemod

Åren 2006-2008 lufsade jag runt i skogen utanför Hedesunda och rustade upp en äldre orienteringskarta. Arbetet kulminerade i en orienteringstävling med Gävle OK som arrangör och där jag fick vara delaktig i banläggningen.

Under vintern innan tävlingen så avverkade Korsnäs/Bergvik en stor fläck i mitten av kartan och i ett nafs försvann ett avsnitt som bitvis var rena sagoskogen. Tävlingen gick dock att genomföra ändå.

En av klubbkamraterna med kunskap om Korsnäs' avverkningsplaner i området förvarnade om att ett mindre område på kartan låg i plan för slutavverkning kring 2010-2012, men det var nästan väntat då det beståndet bestod av riktigt välvuxen skog.

På kartan fanns ett annat område som jag själv tyckte hörde till de roligare rent orienteringstekniskt; ett småkulligt moränområde med små höjder och gropar och med en tallskog som inte var äldre än att den planterats efter den stora stormen i området 1954.

I min enfald trodde jag att det området skulle få stå några år till i alla fall, och att det kanske skulle vara lönt att renovera kartan även söderut nedåt Östveda där jag känner en markägare som är villig att upplåta mark för ett målområde vid en tävling.

Under en promenad i vintras så fick jag klart för mig att den planerade avverkningen utökats till att också omfatta området med den förhållandevis unga tallskogen, vilken alltså inte fick stå i mer än c:a 55 år. När jag gick förbi platsen idag upptäckte jag, att när man ändå varit i farten, så hade man sopat rent rejält och skapat ett stort hygge på 50-100 hektar mitt i kartområdet.


Som en slags hånfull gest till förbipasserande så hade man snitslat av några små tofsar värdelös mark med markeringen "Naturvård" som undantagits från avverkning. Vad är det för slags naturvård egentligen?

Området är numera helt värdelöst ur orienteringssynpunkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar