söndag 17 april 2011

Grodor

Grodor, ja...

Sådana har jag åstadkommit själv genom åren, sagt eller gjort korkade saker utan att ha tänkt mig för.

Men temat denna gång är litet annorlunda.

Väg 506, 'skogsvägen' mellan Gävle och Hedesunda håller på att rustas upp. Det innebär att vägen grävs ur och återfylls med stenkross som gör att vägen bättre står emot tjäle och tung trafik, samtidigt som den breddas något.

På ett ställe så bygger man dessutom ett slags låga betongmurar på ömse sidor om vägen, och jag har under någon månad undrat över anledningen till det. Är det stödmurar för att slippa fylla ut för mycket och få en alltför bred vägbank, eller är det för att underlätta avrinning från våtmarken på ena sidan vägen.

Tidigare i veckan fick jag en förklaring av jobbarkompisen Bengt som ibland tar samma buss som jag.

De bygger en passage för grodor!

Den halvmeterhöga betongkanten vid sidorna av vägen ska tydligen leda grodorna till ett par betongrör under vägen och hindra dem från att ta sig upp på vägbanan och där bli överkörda. Tänka sig...

Grodpassage

Det påminner om en annan episod från i mitten av 1990-talet då jag var värd för 20 ryska besökare som var i Gävle på utbildning.

Jag hade följt med bussen till Arlanda för att hämta upp dem där, och på vägen hem frågade en av ryssarna varför vägen var inhägnad på långa sträckor. Var det förbjudet område i omgivningarna eller...?

Jag förklarade att det var viltstängsel och avsett för att hålla djuren från vägbanan och att det på så sätt blev säkrare för både djur och bilister.

Ryssen glodde på mig och undrade om vi svenskar var riktigt kloka. Undrar vad han hade sagt om en passage för grodor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar