lördag 2 april 2011

Till minne av Helge

Sent i höstas gick en orienterarprofil bort vid en ålder av 87 år. Som aktiv tillhörde Helge Hellström den svenska eliten i orientering på 1950-talet, men Helge fortsatte hela sitt liv med orientering så länge kroppen orkade, både som aktiv och som kartitare/banläggare.

Våren 2005 fick jag Helge på film av en ren händelse då han passerade en kontroll på Gävle OK:s orienteringstävling det året. Jag lär aldrig få uppleva en liknande historia utspelas helt oregisserad framför mig.


Jag har tidigare visat filmklippet i begränsade kretsar och vet inte om Helge visste om dess existens, även om jag misstänker att han gjorde det.

På Gävle OK:s tävling på våren 2008 dök Helge upp, men den här gången stödd på kryckor. Jag tror inte han deltog i tävlingen det året, men han kunde ändå inte hålla sig borta. När han kom så såg jag att han tog sikte på mig och stegade fram, varefter följande monolog utspelade sig (fritt ur minnet):

- Det är du som är kartritar'n va? Då ska du veta att man....<lång harang av synpunkter på kartan>
- Sen har du varit med och lagt banorna, eller hur? Då tycker jag att du.... <ännu längre harang med synpunkter på banläggningen>.

Helge tystnade några sekunder, lade huvet på sned och plirade lurigt på mig. Sen sade han:

- Men du är ju förstås bara nybörjare du!

Nog hade Helge sett filmklippet. Nu fick han ge igen! :-)

Jag tycker själv att filmsekvensen inte på något sätt gör narr av Helge, utan ser den mer som ett bevis på osedvanlig vilja och envishet, trots att kroppen inte riktigt vill vara med på det Helge bestämt sig för att genomföra.

Mitt sätt att hedra Helge är att lägga ut filmen för åtkomst på YouTube. Vila i frid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar