söndag 27 mars 2011

PayPal

Visst ja, det finns ju en fortsättning på föregående inlägg.

Jag hittade ingen svensk nätbutik som förde det hjälmfäste jag letade efter. Däremot hade Inglesport de rätta tillbehören till min pannlampa, så jag lade till artikeln i varukorgen i deras webbutik och gick till kassan.

Knappade in kontaktuppgifter, mm och bekräftade ordern genom att klicka på en knapp. Slurp. Ordern sögs upp i någon cyberrymd utan att jag fick nån bekräftelse på att jag verkligen beställt något. Mysko.

Skickade någon dag senare ett mejl till webbutiken och undrade om min order verkligen registrerats, och fick efter några timmar svaret:

"Hi Torbjorn.

We did indeed get your order.With international orders we need to get a price for posting, and then send you a money request order via paypal for postage and goods.We have placed an order with our suplier this morning and you should be getting a money request either tomorrow or Wednesday, and then your goods will be dispatched.
Many thanks Gordon"


Det hade tydligen fungerat bakom kulisserna i alla fall, men man kan ju fundera litet på användarvänligheten. Men britter kanske prioriterar innehåll framför form och tycker det är helt ok med webbutiker som inte utvecklats något sedan dotcom-erans barndom.

Hursomhelst, nu var det bara att invänta en betalningsanmodan till PayPal och fullfölja köpet genom att betala vara+frakt. Döm om min förvåning när mejlet från PayPal till sist ramlade in i inboxen;

"Dear tobbedj@gmail.com

Just thought you'd like to know Inglesport Ltd sent you £26.93 GBP.--------------------------------------------------------------------
Note from Inglesport Ltd:Hello......

If we were to send the goods to you in Sweden the postage will cost £6.93
The total cost of the goods and postage will be £26.93

Many thanks

Johnny

Claim Your Money Now
https://www.paypal.com/...
Once the money's there you can:
Spend the money online at thousands of shops that accept PayPal.
Transfer it to your bank account (takes 2-3 days).
Transfer the money to a credit card.

Button not working?
To claim your money, sign up for an account using this email address: tobbedj@gmail.com. If you already have a PayPal account, just add this email address to it.
When that's done - and you've confirmed your email address - this payment will show up in your PayPal account.

Shipping address
Inglesport Ltd
11 The Square
Ingleton, North Yorkshire
LA6 3EB
United Kingdom

Yours sincerely,
PayPal"

Det blev till att skicka ett meddelande tillbaka med frågan om det inte var jag som skulle betala dem och inte tvärtom. Strax efteråt kom en anullering av utbetalningen och därefter den förväntade anmodan om betalning tillsammans med en ursäkt för att de virrat till det.

Firman har i alla fall funnits i 30 år så de kan inte ha skänkt bort alltför mycket pengar i alla fall.  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar