söndag 13 mars 2011

Storberget

Det blev ett besök i Storbergsgruvan i Hofors i lördags.

Kompisarna Niklas och Jonas hade varit där ett par veckor tidigare för att träna repklättring (SRT) och firat sig ned i ett av schakten. SRT betyder förresten Single Rope Technique och är en metod för att i grottsammanhang kunna ta sig ner och upp i vertikala grottgångar längs ett singelrep. Tekniken används inte bara i grottor, utan t.ex. av arborister vid skötsel av träd.

Tyvärr så hamnade de i fel hål förra gången och kunde inte komma åt de intressantaste delarna av gruvan. I lördags var det dags för revansch och jag hängde på för att ta litet bilder - klättra får jag träna på mer innan jag ger mig på att fira mig ner i ett 50 meter djupt gruvhål. Jag tog trappan ner i gruvan i stället.

Niklas klättrade ned först...

...därefter Jonas

De hamnade inte ända nere på botten utan blev tvungna att använda repet på nytt för att ta sig  vidare ner i gruvan.


Jag vet inte när man började bryta malm i Storberget, men troligen var viss brytning igång redan på medeltiden. Gruvan lades dock ned definitivt kring 1920. Vingesbacke gruva i närheten räknas också till en av storbergsgruvorna och där bedrevs gruvdrift ända fram till 1980.

Under sommarhalvåret ges guidade visningar, vilket kan rekommenderas en het sommardag då det är skönt att svalka av sig i gruvan.

Nere i gruvan skulle vartenda hål undersökas

Tänk att det mesta av dagbrottet är gjort med tillmakning!

Nere vid gruvmuseet finns en nybyggd eldpallkoja som står öppen. Ved finns också.

Det blev en fin tur. Nu återstår att göra något vettigt av alla bilder och filmsnuttar som togs under dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar