söndag 27 mars 2011

Tillfälligheter, igen

Det lär väl inte ha undgått någon som läst några tidigare inlägg att jag är road av prylar (pryltok, prylbög...). Jag försöker dock i allmänhet hålla mig till saker som jag har någon praktisk nytta eller nöje av och som går att använda för att genomföra eller förenkla mina huvudintressen. Jag samlar inte på mojänger för samlandets skull och behöver inte ha dubbelt av allting.

Nåväl, i inventerandet av marknaden för klätterprylar hamnade jag förra helgen på webbsidan för ett företag i säkerhetsbranschen (fallskydd) och som tillika är agent/grossist för ett flertal kvalitetsmärken inom klätterområdet. De säljer alltså inte produkter direkt till privatpersoner utan endast till företag.

De hade dock ett hjälmfäste för pannlampa i sortimentet och precis den modell jag letat efter i allsköns nätbutiker men inte hittat (i Sverige i alla fall).


För att hitta någon av deras återförsäljare hamnade jag på en sida på webplatsen med namn på diverse kontaktpersoner. Ett av namnen kände jag igen direkt, Knutte och jag sprang orientering för samma klubb i början av 1980-talet. Sedan dess har våra vägar bara korsats en gång då han ringde upp för 5-6 år sedan och frågade en del om GPS:er.

Ett annat namn kändes också bekant. Kunde det vara så att vi gjort lumpen tillsammans? För att slippa grubbla så skickade jag ett mejl till Knutte och morsade, samtidigt som jag bad honom fråga sin kollega om mitt minne var rätt eller ej.

Inom en kvart hade jag svar från Peter. Visst, vi gjorde båda lumpen i Kiruna 1976-77 och delade alltså en hel del minnen (men man kommer ju bara ihåg det roliga).

Två gamla bekanta som jag alltså lärt känna var och en för sig i helt olika sammanhang, har efter diverse turer hamnat på samma företag. Och det i en bransch som är ganska smal. Och dessutom med produkter som jag är intresserad av.

Jag borde köpa en trisslott...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar