onsdag 9 mars 2011

Nya intressen

Bloggandet har legat nere ett tag då jag inte tyckt det funnits något av intresse att skriva om. Det här inlägget är mer av karaktären 'visa livstecken' än något annat.

Men det skulle handla om nya intressen som börjat spira...

Jag började springa orientering när jag var i 15-årsåldern och höll på med det som aktiv fram till 1986 då hälsenorna sade stopp. Jag kunde dock inte släppa föreningslivet utan fortsatte som ideellt arbetande klubbfunktionär i Gävle Orienteringsklubb fram till för ett par år sedan. Då var jag mätt efter att ha både ritat en karta norr om Hedesunda och varit med och arrangerat en tävling i området.

Någon nytändning inom orientering blir det troligen inte, så jag har funderat om det finns något annat föreningsliv att prova på. Något som bedrivs utomhus med hyfsat stort inslag av fysisk ansträngning och som går att bedriva trots ruttna hälsenor.

Av en ren händelse så kom jag att jobba ihop med en kollega på Lantmäteriet som visade sig vara aktiv i Svenska Speleologiförbundet, en grottkrypare alltså.

Det visade sig att Niklas höll på med förberedelser för en planeringsträff (inför sommarens aktiviteter) som skulle äga rum i Gävle i mitten av februari och jag lät mig bli shanghaiad som hjälpreda under den träffen som lämpligt nog var tänkt att äga rum i Lantmäteriets lokaler.

Den skara som dök upp lördagen den 19/2 visade sig vara av ungefär samma skrot och korn som jag själv; dvs. friluftsintresserade idealister. Det tog inte lång stund att bestämma sig om att vara med på sommarens Fjällmöte, som i år äger rum i början av augusti.

Platsen är norr om Torne träsk i ett område med kalkberggrund vilket är en förutsättning för bildandet av s.k. karstgrottor, dvs. grottsystem skapade av rinnande vatten som eroderat kalkstenen. Det finns några kända grottsystem som skall dokumenteras och kanske går det att hitta något nytt också, vi får se.

Bara för ett år sedan var jag så otymplig att jag inte skulle kommit på tanken en gång, men nu har ju de fysiska förutsättningarna för att krångla sig igenom trånga grottpassager blivit  betydligt bättre.

Nu har jag i alla fall något mer att rapportera om i fortsättningen, förutom kilon och kalorier.  :-)

1 kommentar:

  1. Kul att följa din bravader i det nya livet!! Har ju själv lättat 25kg så jag vet. Funderar bara på hur jag ska använda min lättare kropp till någor roligt, är ju även jag "gammal orienterare"

    Spänning följer....

    SvaraRadera