måndag 31 januari 2011

Alla känner apan...

Det blev en kort tur till Gysinge i söndags med kameran som sällskap. Det bildas en hel del kul formationer i forsarna som kan ge bra bilder om man kommer åt att plåta dem ur rätt vinkel. Tyvärr hade jag inte telezoomen med mig (vad tänkte jag på?), så det enda jag kom åt på någorlunda nära håll utan att ramla i vattnet var de här 'fötterna' av is.

Två fotografer till knallade omkring i omgivningarna, också på jakt efter något intressant motiv. Det blev litet snack med dem om bilder, kameror, tänkbara vyer i närheten, mm. När vi pratat en bra stund kom någon på att det var läge att presentera oss för varandra.

Presentation, handskakning och allt det där. Jag sade mitt namn och en av de två tystnade någon sekund och frågade sedan:
- Du cyklar en del va? Har kört Finnmarksturen på bra tid eller hur? Och så cyklade du till jobbet från Hedesunda varje dag också.

Alltihop stämde på pricken, och jag undrade förvånad hur han kunde veta allt det där. Det visade sig att han tävlat på MTB för Sandvikens CK under samma period som jag körde litet småtävlingar i Gästrikland, dvs för bortåt femton år sedan. Vilket minne!

Att han kände till mitt cyklande till och från jobbet förvånade mig verkligen, men under den perioden (fem år i mitten av 1990-talet) jag cyklade året runt till och från jobbet (25-30 km enkel resa) så fick jag väl närmast en kufstämpel av mina jobbarkompisar. Det ryktet spred sig alltså också utanför Lantmäteriet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar