måndag 3 januari 2011

Inläggning på Strokeavdelningen (TIA III)

Efter att ha väntat på akuten bortåt fyra timmar, blev jag till sist eskorterad till Strokeavdelningen på plan 9. Nu vidtog tre dagar med undersökningar, provtagningar och diverse tester, allt för att komma underfund med den egentliga orsaken till mina symptom.

Bland annat blev jag utsatt för:
  • CT-skanning
  • Ultraljud på halsartärer
  • EKG under ett dygn
  • Ultraljud på hjärta
  • Ideliga blodprov (såg mot slutet ut som en sprutnarkoman)
  • Blodtrycksmätning med jämna mellanrum
  • Kontroller av finmotorik, balans, logiskt tänkande
Bilden: En fet latmask riggad med EKG-utrustning för dygnsmätning

Efter allt testande, inklusive upprepande av min "story" inför varje ny läkare, så kvarstod fem direkt tänkbara orsaker:
  1. För hög kolesterolhalt i blodet
  2. Ojämn hjärtrytm (jag har levt med extraslag de senaste 7-8 åren)
  3. Borrelia (jag hade ett färskt fästingbett i naveln)
  4. Snarkningar och andningsuppehåll
  5. För högt blodtryck
Det första resultatet efter alla prover blev en medicinlista som jag tidigare aldrig upplevt för egen del (flertalet får jag fortsätta med de närmaste åren).

När det så blev dags för utskrivning kunde överläkaren inte peka på någon huvudorsak till mina symptom, annat än att jag vägde för mycket och att det fått ett flertal följdeffekter. Jag fick en rejäl uppsträckning och ett "ultimatum" att tjäna fem år av mitt liv om jag gick ner i vikt och började motionera mer.

Till saken hör att jag har en bakgrund som elitlöpare i orientering i yngre år, samt en period som elitmotionär på cykel (i första hand mountainbike) under 1990-talet. Jag har tidigare varit i situationen att vara överviktig för att sedan ta mig i kragen vid två tillfällen. Nu var det alltså dags för en tredje gång.

Vid en tidigare kontrollvägning på sjukhuset noterades jag för 99 kg, vilket på 167 cm kroppslängd blir ett BMI på 35,5. Jag var rejält fet med andra ord.

Mitt löfte till min doktor blev att till den sista juni 2011 ha gått ner till 75 kilo i vikt, och att ha gjort detta med vettigare kost och regelbunden motion.

Projektet kunde börja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar