lördag 1 januari 2011

TIA

Rubriken står för Transitorisk Ischemisk Attack, vilket var det jag drabbades av den 27 september 2010. På mer begriplig svenska så var det fråga om en mindre blodpropp i hjärnan som löste upp sig själv efter en stund.

Jag satt hemma och jobbade med rapportskrivande (jag har lättare att koncentrera mig på sådana uppgifter om jag har lugn och ro omkring mig) kring Lantmäteriets licensiering av Microsoft-produkter, när vänsterhanden plötsligt började konstra. Inget av det jag skrev med vänster hand på tangentbordet blev rätt, hur jag än försökte.

Strax därefter började det sticka i vänsterarmen, vänster ben och vänster ansiktshalva. Jag trodde först att jag fått någon nerv i kläm och tänkte skaka liv i kroppen genom att gå och tömma brevlådan ute vid vägen. Under den korta promenaden fram och tillbaka märkte jag att vänsterfoten kändes avdomnad och litet svår att styra.

Alla besvär gick över inom 45 minuter och jag hade nog inte tänkt mer på händelsen om det inte varit för min äldsta dotter som krävde att jag skulle ringa hälsocentralen. Sagt och gjort, jag ringde och beskrev mina symptom och fick en tid omedelbart för att träffa läkaren.

Det läkarbesöket slutade i ambulanstransport in till Gävle sjukhus för ytterligare kontroller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar