lördag 29 januari 2011

iPhone vs Android

Jag har två telefoner i jobbet, en iPhone 4 och en Samsung Galaxy S i9000 (hopplös modellbeteckning). Det finns två anledningar till att jag har dessa, där huvudorsaken är att jag är inblandad i Lantmäteriets utveckling av appar för båda plattformarna. Jag har också ett åtagande att videofilma interna seminarier och informationsträffar så att dessa kan göras tillgängliga för dem som av olika anledningar inte har möjlighet att närvara. Ambitionen är att resultatet skall kunna testas och visas på olika enheter, däribland på iPhone- och Android-lurar.


Att få över resultatet för visning på Android-telefonen är en barnlek. En kompakt DivX-fil är enkel att kopiera över till telefonens minneskort via USB. Ingen särskild drivrutin behövs, utan PC:n identifierar telefonens minneskort som ett massminne. På telefonen behöver man göra två saker, först välja USB-läget Masslagring efter att USB-kabeln kopplats in, och därefter aktivera förbindelsen genom att först dra ned aktivitetsmenyn från skärmens överkant, klicka på 'USB har anslutits' och därefter välja knappen 'Montera'. Därefter är det bara att utföra ren filkopiering, t.ex. med drag-och-släpp,  mellan dator och telefon. Uppspelning av en DivX-fil kan göras med den standard videospelare finns installerad på telefonen redan vid köpet.

Att göra detsamma med en iPhone innebär att man erkänner sig omyndigförklarad och tvingas använda Apples program iTunes. DivX som videoformat stöds inte från början av iPhone, utan man är tvungen skaffa en lämplig app, där jag hittat och installerat två stycken för att kunna testa (Movie Player och CineXPlayer). Det är säkert två utmärkta videospelare, men problemet är att jag inte får över DivX-filmerna till telefonen. Detta tycker Apple att man ska göra via iTunes genom att lägga till filmer till det egna biblioteket och sedan synkronisera biblioteksmapparna på datorn med telefonen. Det låter ju enkelt men problemet är att iTunes inte tycks vilja kännas vid en DivX-fil som en synkroniserbar mediafil.

Det är förmodligen fråga om ett fall av SBS från min sida, men jag begriper inte varför man har krånglat till hanteringen så förbannat att man som i mitt fall med 25 års erfarenhet från PC-världen inte kan lura ut hur man ska bära sig åt. Jag gillar min Samsung Galaxy men avskyr min iPhone som inte vill samarbeta. Jag skiter fullständigt i att Apple har en högre hip-faktor, jag vill ha prylar som det går att begripa sig på.

Jag blir nog sittande en stund för att lura ut en metod att få över mina filmade sekvenser till ajfånen, så att jag kan tota ihop en instruktion till andra på Lantmäteriet som blivit pålurade(!) en likadan telefon.

Uppdatering 21:55
Jag gav upp DivX-spåret. Det fick bli kodning till H.264 (mpeg4) i stället. Då svaldes filerna av iTunes och synkades med luren. Jag slängde alltså ut 37 kronor på två appar alldeles i onödan. Lärpengar. En liten tröst är i alla fall att konverteringen från t.ex. .wmv-format till .mp4 klaras galant av Adobe Media Encoder (ingår i sviten Production Premium) som jag har sedan tidigare. Var annars på väg att skaffa Aunsoft Video Converter för några hundralappar men hejdade mig i tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar