söndag 30 januari 2011

Prylar för en gubbe

Jag har ju kommit upp i den åldern där man inte längre kan ta för givet att kroppen funkar som den ska. En sak som jag blivit medveten om sedan jag åkte in på sjukhus i höstas är hur viktigt det numera är för min del att hålla koll på blodtrycket. För att motverka det tokhöga blodtryck jag hade tidigare så käkar jag numera medicin mot detta och då är det intressant att själv kunna kolla om medicineringen ger någon effekt.

Redan första veckan efter att jag blev utskriven från sjukhuset skaffade jag en blodtrycksmätare av bordsmodell, dvs. en rejäl basenhet med slang till en fullstor manschett att fästa runt överarmen. Den fungerar bra men är litet otymplig och i mitt tycke inte tillräckligt enkel att använda.

Så jag skaffade en mindre modell som fungerar alldeles lysande. Mycket enklare att ta på sig innan mätning. Storleken gör ju att den kan tas med på resa om det skulle behövas. Drivs av två AAA-batterier (LR03) som ju inte räcker i evigheter men är lätta att få tag i nästan överallt.

Prislappen blev visserligen 1200 kr, men ändamålet tycker jag motiverar priset trots allt.

Blodtrycksmätare modell Omron R6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar