tisdag 4 januari 2011

Tour de Ski

Jag är sedan barnsben löjligt förtjust i att följa längdåkning på skidor, ibland i verkligheten eller via radio men oftast som tv-tittare.

Jag har visserligen aldrig tävlat själv sedan lumpartiden (om det nu räknas som tävlande), men tycker mig ändå ha en god känsla för själen inom längdskidåkning.

Det finns en företeelse nuförtiden som jag inte tycker hör hemma i dessa sammanhang och det är kvällspressens rapportering från just skidlopp. Framför allt är det språkbruket och den usla rapporteringen från konkurrensen mellan Sverige och Norge som har urartat, där varenda kamratligt ironisk eller retsam kommentar från det ena eller andra landslagslägret genast får rubriken "HÅN" i en eller annan variant.

Min teori är att kvällspressen (Aftonbladet/Expressen) bemannas av alltför många orutinerade och omogna journalister och redigerare som inte förmår höja sitt rapporterande över den tabloid-nivå som tidningsledningarna tycks vilja hålla.

Jag tycker det visar på en skrämmande brist på respekt för både idrottsutövare, ledare och supporters att från tidningarnas sida vilja piska upp en huliganmentalitet inom längskidåkning som hittills fått hålla sig till ishockey och fotboll.

Dessvärre tycks det som om tidningarna i vissa fall lyckats med detta, vilket är den bild jag får när jag läser läsarkommentarerna till "artiklar" om skidåkning i både svensk och norsk (web-)press.

Nivån på diskussionerna i dessa forum är skrämmande låg, full av konspirationsteorier, verbala snytingar, okunniga påståenden och allt det som tyder på att de som skriver större delen av inläggen antingen är på högst en 14-årings mognadsnivå eller har någon form av bokstavsdiagnos. Tur att det sker via Internet, annars hade det varit fullt slagsmål också, precis som på en fotbollsarena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar